Základní informace:
- Žádost se podává na OSSZ(okresní správa sociálního zabezpečení)
- Vdovský či vdovecký důchod je určený jen manželským párům.Druhovi/družce, či registrovanému partnerovi/partnerce nenáleží.
- Druhovi nebo družce, registrovanému partnerovi/partnerce vdovský nebo vdovecký důchod nenáleží
- Důchod lze pobírat standardně po dobu 1 roku od smrti manžela nebo manželky
- Nezáleží na tom, jak dlouho manželský svazek trval
- Dnem uzavření nového manželství nárok na vdovský či vdovecký důchod zanikne
- Pobírání vdovského nebo vdoveckého důchodu nijak neomezuje druh výdělečné činnosti vdovy nebo vdovce ani výši jejich příjmu
- Pokud člověk v době, kdy ovdoví, již pobírá vlastní starobní nebo invalidní důchod, dojde k tzv. souběhu důchodů. V těchto případech náleží vyšší důchod v plné výši a z nižšího důchodu polovina procentní výměry
Komu náleží vdovský či vdovecký důchod a za jakých podmínek?
Pozůstalý (vdova nebo vdovec) má nárok na vdovský nebo vdovecký důchod po manželovi nebo manželce, jestliže zemřelý či zemřelá pobíral/a starobní důchod, nebo invalidní důchod, nebo ke dni smrti splnil/a podmínku potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní případně starobní důchod, nebo zemřel/a následkem pracovního úrazu.
Jak a kde žádat?
- Žádost o důchod podává sám občan, a to na OSSZ podle místa trvalého bydliště, v Praze na kterémkoliv územním pracovišti PSSZ
- Žádost o důchod se podává osobně, případně je možné k tomuto úkonu zmocnit jinou osobu na základě udělené plné moci (nevyžaduje se její úřední ověření)
- Žádost s žadatelem sepíše odborník oddělení důchodového pojištění
- Žádost o důchod je možné podat i zpětně. Výplata bude přiznána od data vzniku nároku, přičemž nevyplacené splátky důchodu budou doplaceny. Limitem pro výplatu důchodu je 5 let zpátky, poté dochází k zániku nároku na výplatu jednotlivých splátek
Výplata dávky
Výplata vdovského/vdoveckého důchodu náleží standardně po dobu jednoho roku od smrti manžela/manželky.
Po uplynutí této doby pokračuje výplata pozůstalostního důchodu jen v přesně vymezených případech, tj.:
- pozůstalá osoba se stará o nezaopatřené dítě nebo pečuje o dítě, příp. o svého rodiče nebo o rodiče zemřelého manžela/ky (tchána, tchyni), kteří jsou závislí na jeho/její pomoci ve stupni II, III nebo IV;
- je sám/sama invalidní důchodu ve třetím stupni;
- dosáhl/a zákonem stanoveného věku.
Důchod pak vdova/vdovec pobírá, dokud splňuje stanovené podmínky.
Více informací
Potřebné doklady a tiskopisy
Pokud již zemřelá osoba pobírala důchod, pozůstalá osoba předkládá:
- doklad totožnosti, tj. občanský průkaz, případně cestovní pas či povolení k pobytu
- úmrtní list zesnulého
- oddací list
- pro výplatu důchodu na účet je třeba předložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice – majitel účtu
Pokud zemřelá osoba dosud nepobírala důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulé/ho, které se předkládají k žádosti o starobní (případně invalidní) důchod:
- doklady o době studia (popřípadě učení), a to i v případě, že nebylo dokončeno
- výuční list
- vysvědčení z jednotlivých ročníků a maturitní vysvědčení
- výkaz o studiu (index), vysvědčení o státní závěrečné zkoušce, diplom;
- potvrzení školy o délce studia (pro nárok na důchod a jeho výši nemá přímý vliv stupeň dosaženého vzdělání, ale délka doby studia; proto je nutné předložit doklady, z nichž je tato skutečnost patrná)
- doklady o době vojenské služby
- vojenská knížka
- potvrzení Správního archivu Armády České republiky (sídlí na adrese: Nám. Republiky 4, Olomouc),
- doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti
- rodné listy dětí nebo výpisy z matriky narození, popř. jiné doklady o době a rozsahu péče (např. rozsudek soudu o osvojení nebo svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany OSSZ/PSSZ/MSSZ ověřit v agendovém systému evidence obyvatel
- doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách (např. doba evidence u úřadu práce, doba péče o osobu závislou na péči jiné osoby aj.).
Zdroj: CSSZ