Paměť patří mezi poznávací funkce psychiky. Také se dá definovat jako schopnost přijímat, uchovat, držet a znovu oživovat získanou informaci pro pozdější využití.
U většiny lidí zůstává úroveň intelektu (schopnosti myšlení a usuzování) během celého produktivního věku stejná. Postupem věku se tato úroveň mění, zhoršuje se pozornost, tvořivost i paměť – hlavně ta krátkodobá. V dlouhodobé paměti zůstávají informace uchovány, avšak leckdy jsou emočně či obsahově zkresleny.
Mírná porucha paměti je běžná a výrazně neovlivňuje normální fungování. Senioři však tyto změny subjektivně vnímají a jsou jim výrazně nepříjemné až obtěžující. Negativní důsledky mohou pociťovat i rodinní příslušníci seniora.
Stav zhoršování paměti je možné odvrátit, nebo alespoň zpomalit a oddálit. Vhodným nástrojem jsou k tomu cvičení psychických funkcí.
Trénování paměti
Náměty na cvičení k trénování paměti
Trénink můžeme provádět metodou tzv. „nezáměrně“ např. při běžné denní aktivitě, nebo tzv. „záměrně“. V tomto případě se jedná o pravidelnou a cílenou aktivitu, kterou se seniorem provádíme individuálně nebo ve skupině.
K realizaci trénování paměti jsou vhodné následující podmínky:
- Nehlučné prostředí s dostatkem kyslíku a se správnou vlhkostí vzduchu (ta podporuje myšlení). Vhodný je také dostatek světla.
- Zásadní je rozhodnutí o frekvenci a metodě tréninku (doporučuje se 1–2 hodiny týdně, kratší trénink lze zařazovat do každého dne).Podstatné je, aby doba cvičení byla pravidelná a důsledně se dodržovala.
- Každá tréninková jednotka by měla mít svůj stálý řád, který je nutné dodržovat.
- hledání rozdílů na dvou relativně stejných obrázcích
- hledání rozdílů typu korektorského čtení textu
- labyrint – cesta v bludišti
- rozeznávání zvuků – z běžného života, hudební nástroje apod.
- hledání variací základní melodie v průběhu skladby atd.
- hledání českých výrazů pro cizí slova
- hledání synonym (slov stejného významu), homonym (slov psaných či znějících stejně, ale různého významu), antonym (slov opačného významu)
- vysvětlování významu daných slov
- hledání nadřazených a podřazených slov
- tvorba anagramů (= slov složených ze stejných písmen, např. NOTES => SONET => OSTEN)
- hledání víceznačných slov (hledání významů shodného základního slova)
- vyhledávání rýmů k daným slovům
- vyhledávání asociací apod.
- Zjišťování různých znalostí a vědomostí (např. Kolik je divů světa? Kolik má Sněhurka trpaslíků? Které číslo je považované za nešťastné?)
- Práce se životopisem (tady můžeme využít písně z mládí, staré fotografie, obrázky či pohlednice rodného města, staré dětské knížky a hračky atd.). Tato metoda má také významný vliv na spojování rodinných příslušníků a umožňuje jim lépe si porozumět a pochopit dřívější dobu.
Příklady konkrétních cvičení
Procvičování pozornosti k detailům:
Úkol ve formě korektury. V textu podtrhněte samohlásky „o“ a „y“.
Zadání textu: Nejvyšší horou Evropy je Montblank, tedy Bílá hora.
Správné řešení: Nejvyšší horou Evropy je Montblank, tedy Bílá hora.
Zpětné čtení:
Uvedený text čtěte nikoliv klasicky zleva doprava, ale naopak, a to po celých slovech.
Zadání textu: Tatínek šel do práce.
Správné řešení: Práce do šel tatínek.
Kreslení jedním tahem:
Dle předlohy je potřeba překreslit, co nejpřesněji, obrázek namalovaný jedním tahem. Ztížení úkolu můžete provést tak, že předlohu obrázku na 2 minuty ukážete, člověk si jej musí co nejpřesněji zapamatovat a pak zpaměti nakreslit.
Začleňování slabik do slov:
Je daná slabika, případně skupina dvou nebo tří souhlásek a alespoň jedné samohlásky. Úkolem je najít další slabiky, jimiž přidáním před nebo za tuto slabiku vznikne další slovo.
Zadání textu: park
Správné řešení: parkovat, lunapark, parkoviště atd.
Skrývačky – schovaná slova:
Slova ve větě jsou sestavena tak, že nedodržením mezery mezi slovy vznikne slovo nové, které v původní větě nefiguruje.
Zadání textu: Kromě ovce i jehně dává maso.
Správné řešení: hnědá
Slovní přesmyčky:
V zadaném slově došlo k přeházení písmenek. Úkolem je zjistit, jaké slovo bylo myšleno před přesmyknutím.
Zadání textu: APRAH
Správné řešení: PRAHA
Cvičení rozsahu paměti:
Na 2 minuty dáme prohlédnout 20 různých obrázků (z pexesa, karty apod.) nebo reálných předmětů. Poté zakryjeme šátkem a úkolem je napsat co nejvíce předmětů nebo obrázků, které si člověk zapamatoval.
Cvičení paměti pro hudební témata:
V zadání je uvedeno několik slov začátku písně. Úkolem je doplnit pokračování v písničce.
Zadání písně: „Když jsem husy pásala,….“
Správné doplnění: „…zimou jsem se třásala.“
Obměna – zadá se několik slov ze známé písně a člověk má sdělit název dané písničky a uvést melodii.
Zadání: …stojíš v pěkné rovině…
Správná odpověď: Kolíne, Kolíne + melodie